Työmatkoilla ainoat sosiaaliset asiat tapahtuvat töissä. Muutoin olen yksin: en puhu puhelimessa, en käy kenenkään luona (edes somessa) eikä kukaan käy minun luonani. Kuuntelen omia ajatuksiani - yritän päästä selville itsestäni ja elämästäni. Pääni sisällä on vilkas ja värikäs elämä. 

Kotona minulla on puoliso ja kissa sekä ikääntyvät vanhemmat joista on pidettävä huolta (ei aivan naapurissa). Päivät täyttyvät kaikenlaisesta touhusta ja nautin siitä. Aika soljuu nopeasti eikä koskaan tunnu siltä että olisi pitkäveteistä (ei silloinkaan kun "loma" kaikesta arkisesta: ei tehdä mitään). Kun menen kotiin puolisolla on omat puuhansa ja minulla omani. Kissa nukkuu, touhuaa omiaan ja seurustelee kun haluaa (koira olisi sosiaalisempi: se haluaa seurustella).

Olemme vuosien varrella oppineet tekemään asioita omatoimisesti ja itsekkäästi. Ensin puolisoni oli reissutyössä ja nyt on minun vuoroni (minä tein kotoa käsin). On ollut pakko oppia olemaan yksin - ja yhdessä.

Muistan joskus todenneeni että olen naimisissa oleva seurusteleva sinkku: sama kumppani tulee (nyt minä) kotiin aina kun hänelle sopii ja on mahdollista, jaamme yhteiset vastuut ja vietämme vapaa-ajan yhdessä.

Silti yleensä en tunne itseäni yksinäiseksi. 

Tässä ei ole eroa kaupungilla ja maaseudulla. Tiedän tämän kokemuksesta.

Yksinäisyys on mielentila.